Wyryte w skale rysunki, a obok – ślady dinozaurów. Niebywałe znalezisko w Ameryce Południowej

Działania archeologów prowadzone w Serrote do Letreiro w brazylijskim stanie Paraíba przyniosły niesamowite efekty. Znaleziono tam petroglify, obok których można dostrzec ślady pozostawione przez dinozaury.

Pojawiła się też publikacja na ten temat, która jest dostępna w Scientific Reports. Jej autorzy podkreślają, że arenę ich działań stanowiły trzy tzw. wychodnie skalne. Ich powierzchnia wynosi około 15 000 metrów kwadratowych, a tak sporych rozmiarów obszar stanowi istną skarbnicę wiedzy na temat dawnych mieszkańców Ziemi.

Czytaj też: Ta dynastia rządziła kiedyś Chinami. Archeolodzy znaleźli należące do niej grobowce

Zarówno tych bezpośrednio powiązanych z naszym gatunkiem, jak i znacznie starszych. Najlepszym tego przykładem jest obecność wykutych w skale wizerunków, obok których rozciągają się ślady zostawione przez dinozaury. Datowanie tych tropów sięga wczesnej kredy i dostarcza informacji na temat teropodów czy zauropodów.

O obecności tych śladów było wiadomo już od pewnego czasu, ponieważ pierwsze działania paleontologów miały tam miejsce w 1975 roku. Cztery lata później pojawiły się z kolei doniesienia o petroglifach zlokalizowanych w okolicy. Teraz możemy natomiast powiedzieć, że naukowcy zdecydowanie powiększyli swoją wiedzę na temat znalezisk dokonanych w  Serrote do Letreiro.

Ślady dinozaurów i petroglify znajdują się w niewielkiej odległości od siebie. Autorzy tych drugich najwyraźniej starali się nie zakryć pozostałości po zwierzętach sprzed milionów lat

Dzieła stworzone przez ludzi wykazują podobieństwa do motywów znalezionych w stanach Paraíba i Rio Grande do Norte. Obiekty te mają formę płaskich, geometrycznych okręgów wypełnionych promienistymi liniami. Do ich powstawania potrzeba było siły i cierpliwości, ponieważ zazwyczaj tworzono je poprzez ścieranie wierzchniej warstwy skał. Co ciekawe, badacze nie zauważyli ani jednego przypadku, w którym petroglify zakrywałyby ślady dinozaurów.

Czytaj też: Kilkadziesiąt pochówków z epoki neolitu i bogactwo przedmiotów. Archeolodzy zachwyceni wynikami wykopalisk

Oznacza to, że twórcy tych wizerunków najprawdopodobniej przykładali sporo uwagi, aby nie zniszczyć pozostałości po organizmach sprzed milionów lat. Z kiedy pochodzą same petroglify? Mówi się o datowaniu obejmującym okres od 9400 do 2620 roku p.n.e. Archeolodzy dokonali tego na podstawie metody radiowęglowej, którą wykorzystali do zbadania okolicznych pochówków. Ważnym wnioskiem płynącym z badań jest również to, iż motywy widoczne na petroglifach są spójne ze znalezionymi w innych częściach Brazylii.