Nietypowe działanie antydepresantów. Pomagają na powszechne schorzenie

Naukowcy odkryli, że niektóre leki przeciwdepresyjne mogą być skuteczne nie tylko na zaburzenia psychiczne. Można je wykorzystać także do leczenia neuralgii, czyli popularnych nerwobóli.

Badania przeprowadzone przez naukowców z australijskiej agencji CSIRO (Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation) wykazały, że trójcykliczne leki przeciwdepresyjne (TLPD) skutecznie łagodzą nerwobóle. Wyniki opublikowane w RSC Medicinal Chemistry mogą doprowadzić do stworzenia zupełnie nowych terapii.

Nerwobóle (neuralgie) to silne, dokuczliwe bóle o charakterze napadowym, których występowanie ma związek z uszkodzeniem konkretnego nerwu i jego podrażnieniem w określonej części ciała. Dotykają średnio 1 na 20 osób na świecie i często mają charakter przewlekły. Przyczyna nerwobóli jest niejednoznaczna – może mieć związek z nowotworami, cukrzycą, urazami, infekcjami czy stwardnieniem rozsianym.

Trójcykliczne leki przeciwdepresyjne (TLPD) są często przepisywane na nerwobóle, ale do tej pory nie udało się zrozumieć, dlaczego są skuteczne. Zespół naukowców z CSIRO pod kierownictwem adiunkta Petera Duggana przeprowadził badania, które mają na celu wyjaśnienie tajemnic TLPD.

Peter Duggan powiedział:

Tego typu leki przeciwdepresyjne są powszechnie stosowane w leczeniu bólu, więc wiemy, że mogą być skuteczne, ale do tej pory nie rozumieliśmy, co dzieje się na poziomie komórkowym. Teraz, gdy rozumiemy, jak one działają, następnym krokiem jest opracowanie zupełnie nowych terapii, które będą skierowane na te same receptory nerwowe i wyeliminują wszelkie potencjalne skutki uboczne.

Australijscy naukowcy pokazali dokładnie, jaki jest mechanizm działania 11 różnych TLPD i dwóch blisko spokrewnionych leków na blokowanie neuralgii.

Prof. Michael Vagg z Uniwersytetu Deakin powiedział:

Nerwoból jest wysoce upośledzający i rujnuje życie. Najlepsze obecnie stosowane metody leczenia działają w użytecznym stopniu tylko u co trzeciej lub czwartej osoby, która je otrzymuje. TLPD są stosowane od dziesięcioleci w leczeniu bólu nerwów i układu mięśniowo-szkieletowego i nadal są lekami, które najprawdopodobniej pomogą, mimo całego wysiłku włożonego w badania nad nowymi metodami leczenia. Przez długi czas nie mieliśmy żadnych skutecznych nowych metod leczenia bólu nerwów, a ta praca otwiera możliwość zaprojektowania nowej klasy leków o zwiększonym bezpieczeństwie i skuteczności.

Naukowcy już planują kolejną serię badań, która może otworzyć drzwi do opracowania zupełnie nowych terapii leczenia nerwobóli.