Jak wykorzystywano bumerangi? Istniał sposób, o którym mało kto wie

Pierwotni mieszkańcy Australii wykorzystywali bumerangi na co najmniej dwa sposoby. Daleko im może od wielofunkcyjności, jaką cechują się popularne scyzoryki, jednak ustalenia naukowców i tak zaskakują.
Jak wykorzystywano bumerangi? Istniał sposób, o którym mało kto wie

Z dziecięcych zabaw bumerangi kojarzą mi się z ciekawymi gadżetami do rzucania, choć oczywiście ich zastosowań jest znacznie więcej – i zazwyczaj okazują się nieco poważniejsze. W zależności od sposobu wykonania, narzędzie to może być używane do walki, kopania w ziemi, w formie instrumentu muzycznego i – jak sugerują wyniki nowych badań – jako ostrzałka do narzędzi z kości oraz kamienia.

Czytaj też: Tysiące lat temu również jedzono arbuzy, choć zupełnie inaczej niż my

Szczegółowe ustalenia są już dostępne w PLOS ONE. Publikacja opisuje, jak naukowcy z Australii doszli do wniosku, że bumerangi wykonane z twardego drewna mogą być używane do ostrzenia narzędzi wykonanych z krzemieni, kości czy kamieni. W czasie eksperymentów autorzy byli w stanie odłupać krawędzie takich artefaktów, co przyczyniło się do powstania niewielkich zarysowań na drewnianych bumerangach. Ślady te były zgodne z zaobserwowanymi na przedmiotach przechowywanych w muzeach.

Taka była właśnie hipoteza: naukowcy zakładali, iż bumerangi mogły służyć w formie ostrzałek do narzędzi. W toku analiz udało im się zebrać dowody sugerujące, że faktycznie mogło tak być. Jak wyjaśniają członkowie zespołu, tradycyjnie ręcznie wykonane eksperymentalne repliki bumerangów okazały się bardzo funkcjonalne w modyfikowaniu kamiennych przedmiotów. Zebrane wyniki stanowią natomiast pierwsze naukowe dowody na to, jak wielofunkcyjne mogły być te obiekty.

Najprawdopodobniej bumerangi były wykorzystywane w formie ostrzałek do kamiennych i kostnych narzędzi

Przez setki lat historycy i archeolodzy niespecjalnie interesowali się potencjalnymi zastosowaniami bumerangów. Na początku tego roku badacze przeanalizowali dokumentację naukową z tego zakresu i doszli do wniosku, że większość wcześniejszych badań skupiała się głównie na właściwościach aerodynamicznych bumerangów, pomijając ich pozostałe możliwości. Było to szczególnie zaskakujące, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, iż istniały liczne doniesienia o wielofunkcyjności tych narzędzi.

Czytaj też: Jaskinia w Tatrach odsłoniła nieznane wcześniej znalezisko! Polacy odkryli, kto tutaj żył 12 tys. lat temu

Być może wykorzystywanie drewna do modyfikowania narzędzi wykonanych z kości czy kamienia wydaje się dość karkołomne, lecz najprawdopodobniej faktycznie tak było. Tym bardziej, że ślady znalezione na bumerangach z Australii są zaskakująco podobne do zarysowań wykrytych na kościach używanych w Europie na początki epoki kamienia. Co więcej, neandertalczycy używali tej techniki nawet 500 000 lat temu. Sugeruje to, iż podobne metody były stosowane w różnych częściach świata, a ich przeznaczenie było niemal identyczne pomimo nieco odmiennych narzędzi.