Oto największa czaszka pradawnego drapieżnika. Trafił na listę Guinnessa!

Wydobyta na brytyjskim wybrzeżu w 2023 roku olbrzymia skamieniałość przedstawia czaszkę pradawnego drapieżnika sprzed 150 milionów lat. Teraz okazuje się, że mamy do czynienia z drapieżnikiem rekordowym w skali świata, ponieważ trafił na listę Guinnessa.
Przykładowa rekonstrukcja pliozaura / źródło: Mario Lanzas, Wikimedia Commons, CC BY-SA 4.0

Okaz gigantycznej skamieniałej czaszki morskiego drapieżnika z epoki kredy, który wydobyto z osadów kopalne na wybrzeżu w Dorset (Wielka Brytania), okazuje się być najlepiej zachowaną czaszką pliozaura i trafił w związku z tym na listę Światowych Rekordów Guinnessa. Dowiadujemy się o tym z komunikatu organizacji Guinness World Records.

Czytaj też: Czaszka gigantycznej bestii znaleziona u wybrzeży Wielkiej Brytanii. To zwierzę miało kilkanaście metrów długości

Historia znaleziska zaczyna się jeszcze w kwietniu 2022 roku, kiedy to amator paleontologii Phil Jacobs natknął się na wybrzeżu w Dorset na czubek skamieniałości. Musiały minąć długie miesiące, aby skamieniałość została ostrożnie wydobyta ze skał. Trudności przysparzał fakt, że znajdowała się ona warstwach skalnych na stromym klifie, 15 metrów nad taflą wody.

Czaszka pliozaura trafiła na listę Światowych Rekordów Guinnessa

Badaniami okazu zajmowało się kilkoro naukowców, w tym lokalny paleontolog, dr Evan Etches. W toku badań okazało się, że skamieniałość należy do pliozaura i prezentuje anatomię czaszki zachowanej w 95 proc. Takie znaleziska trafiają się wyjątkowo rzadko. Pliozaury były morskimi gadami żyjącymi w erze mezozoicznej. Dorastały do 10 metrów długości i siały postrach wśród swoich ofiar w oceanach, podobnie jak tyranozaury robiły to lądzie. Naukowcy twierdzą, że pliozaury szczyciły się największą siłą zgryzu spośród wszystkich zwierząt, który wynosił od 33 do 48 tys. N (niutonów). Dla porównania ludzki zgryz ma siłę 700 N.

Czytaj też: Średniowieczna szlachcianka z wydrążoną czaszką. Odkryto w Niemczech makabryczny grób

Skamieniałość z Dorset liczy dwa metry długości, 60 centymetrów szerokości i pochodzi sprzed 150 milionów lat. Zawiera prawie wszystkie oryginalne kości pliozaura, jak również 130 ostrych jak brzytwa zębów. Czaszka podczas odkrycia znajdowała się w pozycji pionowej z zamkniętymi szczękami. Charakterystyczną cechą jest to, że przy domkniętym zgryzie zęby wystają na zewnątrz jak kolce.

Na początku tego roku odrestaurowana i odnowiona czaszka pliozaura znalazła swoje miejsce na wystawie w The Etches Collection – Museum of Jurassic Marine Life w Kimmeridge – niedaleko od miejsca, gdzie ją wydobyto ze skał. Planowane jest przeprowadzenie dalszych badań wykopaliskowych w Dorset. Niewykluczone, że w tych samych warstwach osadów znajduje się reszta szkieletu morskiego gada.

Czytaj też: Czaszka małpy sprzed 12 milionów lat zrekonstruowana. To może być brakujące ogniwo ewolucji

Dr Judyth Sassoon z Uniwersytetu w Bristolu cytowana w komunikacie prasowym przyznaje, że gdyby udało się znaleźć resztę szkieletu zachowaną w podobnym stanie, to otrzymalibyśmy najbardziej unikatowy i wręcz nienaruszony okaz pliozaura na świecie.